Skip to main content
13 maart 2023

De kracht van kwetsbaar zijn

Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met begeleiding in het onderwijs. Ik word hier heel blij van! Mijn kennis en ervaring van de afgelopen jaren komen nu mooi samen.

In één van mijn adviesgesprekken met de leraren spraken we over het belang van jezelf kwetsbaar opstellen. De manier waarop je de klas binnenkomt, heeft invloed op hoe de leerlingen zich voelen. Als jouw gevoelens niet overeenkomen met wat je laat zien, kan dat voor onveiligheid zorgen. Kinderen voelen dan iets bij de leraar, maar kunnen dat niet plaatsen. Sommige kinderen worden druk, anderen sluiten zich juist af of worden rebels.

Hoe kwetsbaar jij jezelf als leraar opstelt, heeft invloed op de sfeer in de klas en de band die je opbouwt met je leerlingen.

Er ontstond een fijn gesprek over de voordelen van het tonen van je kwetsbare kant. We bespraken hoe spannend dit kan zijn, vooral als je dat nog niet gewend bent.

Tips om hier mee in de klas aan de slag te gaan

Een leuke manier, om inzicht te krijgen in hoe jouw leerlingen 's ochtends de klas binnen komen, is een gevoelsmeter. Er zijn verschillende voorbeelden op internet te vinden. Alle leerlingen hebben een wasknijper met hun naam erop en geven in de ochtend aan hoe ze zich voelen. Dit kan in de vorm van kleuren: groen, oranje en rood. Of pictogrammen met emoties. Als leerkracht start je de dag en bekijk je klassikaal de gevoelsmeter. Leerlingen die het fijn vinden kunnen iets vertellen over hun gevoel die dag. Als leerkracht heb je ook een eigen wasknijper. Het is meteen een mooie manier om je kwetsbaar op te stellen naar jouw leerlingen.

Als je geïnteresseerd bent in wat ik voor jou, je klas, team of school kan betekenen, neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op!

De afbeelding bovenaan deze blog komt uit de carddeck van Check in Cards.


Over mij

Mijn naam is Milou van Woezik (1984). In ons fijne huis in Wijchen woon ik samen met mijn vriend, onze zoon (12), dochter (7) en eigenwijze hond.